İslam’ın Gençlik Tasavvuru - Prof. Dr. Mehmet Emin Ay Bursa İl Müftüsü
Birleşmiş Milletler Örgütü’nün tanımına
göre, “Genç, 15-25 yaşları arasında, öğrenim gören, hayatını kazanmak için
çalışmayan ve ayrı bir evi bulunmayan kişidir.”
(bkz. Atalay Yörükoğlu, Gençlik Çağı, Ankara 1986, s. 3.) Psikoloji
kaynaklarında ise gençlik, “ergenlik çağı (büluğ) öncesinden başlayarak 20-25
yaşlarına kadarki yılları kapsayan zaman dilimi” olarak kabul edilmektedir. (Geniş
bilgi için bkz. c. I. Sandström, Çocuk ve Gençlik Psikolojisi (çev. Refia U.
Şemin), 2. bs. İst. Ün. Edebiyat Fak. Yay. No: 1614, İstanbul 1982; Refia
Uğurel Şemin, Gençlik Psikolojisi, İstanbul 1980.) Buna göre, yaklaşık
10-13 yıllık bir dönemi ifade eden bir kavramdır gençlik...
Genel anlamda bu çağın, birtakım
fizyolojik gelişme ve değişmeler yanında, ruhsal bakımdan da pek çok
değişikliği beraberinde getirdiğini görürüz. Duygusal iniş çıkışların,
davranışlardaki tutarsızlığın sıkça yaşandığı dönemdir gençlik çağı. Yine,
zihnî uyanışın, bilinçlenme ve topluma açılmanın hızlandığı, ilk sevgilerin
filizlenip sıkı arkadaşlıkların kurulduğu yıllardır gençlik yılları… Bu çağı,
“insan hayatının şekil almaya en müsait dönemi” olarak görenler de vardır. (bkz. Ali Fuat Başgil, Gençlerle Başbaşa, İstanbul 1998,
s. 41.) Buna göre, gençlik çağındaki etkileşim,
insan için diğer dönemlerde olmayacak kadar güçlüdür. Bunlarla birlikte, tıpkı
bir ağacın meyvelerinin toplanmasından önceki filizlenme, çiçek açma,
tomurcuklanma ve meyveye durma süreci gibidir gençlik yılları… Bazen de hayatta
bir daha ele geçmeyecek değerde, “kaybolan yıllar”ın adıdır gençlik çağı…
Netice itibarıyla, birçok yönden ele
alınabilecek gençlik çağına dair detaylı bilgileri konuyla ilgili eserlere
bırakarak, günümüzde gençlerin nasıl bir dünyada yaşadıklarına değinmek
istiyoruz.
Teknolojik ve bilimsel alanlarda baş
döndürücü gelişmelerin yaşandığı dünyamızda hedef kitle çoğunlukla gençlerdir.
Çünkü onlar teknolojik alanda yetişkinlerden daha ileri ve daha iyi konumdadır
diyebiliriz. Herhangi bir ailede, en son teknolojiye sahip cep telefonunun
çoğunlukla ailenin genç üyesinde olduğu, bunun örneklerinden sadece biridir. Ne
var ki gençlerin sahip olduğu imkânlar, mutlu olmalarını sağlamamakta ve
onların yaptıkları işlerde başarılı olmalarının ön şartı konumundaki çalışma ve
hayata bağlanma azmine destek olmamaktadır. Bugün maalesef artan sigara, alkol
ve madde bağımlılığı; “sosyal yalnızlık” sendromu ve hayattan zevk alamadığını
ifade eden bakış açıları, gençlerin her zamankinden daha çok ilgiye ve desteğe
muhtaç olduklarının işaretleridir.
İslam, getirdiği çağlar üstü mesajlarıyla
insanlığa her devirde el uzatan bir dindir. Dolayısıyla onun, gençlerin bu
durumuna ve dertlerine de çözüm önerileri getirmesi beklenir. Gerçekten
Kur’an-ı Kerim ve onu tüm insanlara tebliğ eden son peygamber Hz. Muhammed
(s.a.s.), gençlere ve gençlik çağına dair, diğer dinlerde bulunmayan zenginlik
ve özgünlükte öneriler sunmaktadır. Birkaç paragrafla konuyla ilgili bazı
örnekler vermek istiyoruz.
İnsanoğlunu yaratan, onun ruh ve beden
yapısını en iyi şekilde bilen Allah Teala, gönderdiği ayetlerle peygamberlerin
ve mümin kulların gençlik dönemlerinde başlarından geçen ibretli hadiselerden
örnekler vermiştir. Gerçekten de ilgili ayetlere bakıldığında, Hz. Âdem’in oğulları
Habil ve Kabil’in trajik öyküsünü, Hz. Nuh’un bir baba olarak çaresizliğini,
Hz. İbrahim’in tevhit mücadelesini, Hz. İsmail’in teslimiyetini, Hz. Yusuf’un
iffet ve sabrını, Hz. Musa’nın delikanlı tavırlarını, Hz. Şuayb’ın kızlarının
zarafetini, Hz. Süleyman’ın ebeveynine saygısını, Ashab-ı Kehf’in
inançlarındaki samimiyetini, Hz. Yahya’nın huy güzelliğini ve nihayet Hz.
Meryem’in, ibadet aşkıyla örülü iffet ve teslimiyetini net bir şekilde görmek
mümkündür. Bu ayetlerin, Müslüman bir gence kimlik kazandırmada rehberlik
edeceği söylenebilir.
Rasul-i Ekrem Efendimizin de hayatında ve
sözlerinde, gençlerin ve gençlik çağının önemli bir yer tuttuğunu görmek
mümkündür. “Beni yaşlılar tekzip ederken, gençler bana iman etti.” (bkz. İbn
Kesîr, Tefsîru Kur’âni’l-Azîm, Kahire, ts. III, 78.) buyuran Hz. Peygamber,
“Kıyamet gününde Allah’ın rahmet gölgesinde bulunacak yedi zümreden birinin,
‘ibadetle büyüyüp serpilen gençler’ olacağı müjdesini” vermekteydi. (Buhari,
Ezan 36.) Manevi terbiyesinde yetişen Hz. Ali, Mus’ab b. Umeyr, Enes b.
Malik gibi nice genç sahabiler ondan, “Kişinin ahirette hesaba çekileceği
hususlardan birinin de ‘gençliğini nerede tükettiği’ sorusunun olacağını” (Tirmizi,
Cihad, 31.) öğrenmişler ve hayatlarının tamamını bu şuur içinde geçirmişlerdir.
Diyebiliriz ki, İslam gerek Kur’an-ı
Kerim ve gerekse Hz. Peygamber (s.a.s.) vasıtasıyla, günümüz gençliğinin
dertlerine derman olacak önerileri birtakım örnekler vasıtasıyla sunmaktadır.
Bundan sonraki satırlarda, İslam’ın, gençlik tasavvuru konusundaki önerilerini,
diğer bir ifadeyle Müslüman gencin sahip olması gereken özellikleri, yaşanmış
örnekler eşliğinde dört ana başlık altında ele almaya çalışacağız.
(Kur’an’da bahsi geçen gençlerden ve gençlik değerlerinden bahsedilen bir
çalışma için bkz. Mehmet Emin Ay, “Kur’an’da Gençler ve Gençlik Değerleri”,
Gençlik Dönemi ve Din Eğitimi II, İSAV Yayınları, İstanbul 2003, s.15.)
1. Sağlam ve sahih inanç
İslam, genç insandan fıtratında var olan ve çocukluk
yıllarından itibaren varlığını gün yüzüne çıkaran “inanma duygusu”nu Allah’a
has kılmak suretiyle sağlam ve sahih bir iman hâline dönüştürmesini ister. Bu
konuda Kur’an-ı Kerim’de aktarılan ayetlerde, Hz. İbrahim güzel bir örnek
teşkil eder. Ayetteki ifade tarzıyla, “İbrahim isimli bir genç”, (Enbiya,
21/60.) “Göklerin ve yeryüzünün sırlarının kendisine gösterildiği; ve en
küçük bir şüphenin bile arınmış “sağlam iman” ile kalbi dopdolu biri olarak” (En’am,
6/75.) Allah’a adanmışlığın zirve örneğidir. O, canı, malı ve evladıyla
sınanmış, sarsılmaz imanıyla hepsinden başarıyla ayrılmıştır. Peygamberler
tarihinde, her biri imanının tadını/lezzetini duyarak yaşayan nice isimler,
ayetlerde örnek gösterilmektedir. (Bu ayetlerin bir kısmına örnek için bkz.
Meryem, 19/51-57.) Peygamber olmadıkları hâlde Allah’ın, “Onlar Rablerine
inanmış gençlerdi. Biz de onların doğru yolda yürüyüşlerine katkıda bulunduk.” (Kehf,
18/13.) diyerek övdüğü Ashab-ı Kehf de, işte böylesi bir imana sahip
gençler topluluğu idi.
Tarihçiler, Hz. Peygamber’in (s.a.s.)
gençlik yıllarında karşılaştığı Bahira’nın, kendisinden Lat ve Uzza adına yemin
etmesini istemesine karşılık, onlardan nefret ettiğini söylemesini, başından
beri Rasul-i Ekrem (s.a.s.) Efendimizin, inancına asla şirk bulaştırmadığına
bir delil olarak kabul ederler. (İbn Hişâm, es-Sîretü’n-Nebeviyye, Mısır,
1357, s.197.)
Günümüz gençliğinde en büyük eksikliğin sağlam ve sahih inanç
noktasında olduğunu söyleyebiliriz. İffet ve namus kavramlarının
değersizleştirildiği ve hazzı/zevki tek gaye gören Hedonist anlayışın, muhtelif
yollarla sürekli telkin edildiği günümüzde gençler, maalesef içten ve dıştan
kuşatılmış durumdadırlar. Diyebiliriz ki, gençlerin kendileriyle ve Yüce
Yaratıcıyla barışık olmalarının tek yolu, “Allah İnancı”dır. Onların, birtakım
buhranları atlatabilmeleri de olaylar karşısında sağlam bir duruş
sergileyebilmeleri de ancak çocukluk yıllarında başlatılması gereken din
eğitimiyle mümkündür.
Ebeveyne hürmet
İslam, Allah’a iman ve ibadetten hemen sonra anne babaya
hürmeti emrederken, aynı zamanda bunun bir gençlik değeri olduğunu da muhtelif
örneklerle ortaya koymaktadır. Hürmet, onlara karşı saygılı, itaatkâr olmak ve
iyilikte bulunmak anlamlarına gelmektedir. İslam’ın öngördüğü Müslüman genç
tasavvurunun teşekkülünde bu hususta gösterilen örnekler anlamlıdır. Putperest
babasına bile “Babacığım” diye hitap eden (Meryem, 19/41-47.) Hz.
İbrahim (a.s.) yanında, diğer baba-oğul diyaloglarında da her zaman bu hitap
tarzı dikkat çekmektedir. (Yusuf, 12/4; Saffat, 23/102.) Hem kral hem de peygamber olan Hz. Süleyman’ın (a.s.) duasında
ebeveynini unutmaması ve onların evladı olduğu için şükretmesi manidardır. (Neml,
27/19.) Hz. Yahya (a.s.) da ayetlerde, “anne babasına iyilikte bulunan”
biri olarak zikredilmektedir. (Meryem, 19/6,14. Aynı şekilde Hz. İsa da
(a.s.) annesine karşı iyi davranan biri olarak tanıtılmaktadır. bkz. Aynı sure,
32. ayet.)
Zaman zaman annesinin kabrini ziyaret ederek hasret
gözyaşları döken Hz. Peygamber (s.a.s.), hayatta olan dadısı ve sütannelerine
gösterilmesi gereken hürmetin en güzel örnekleriyle davranmıştır. Ümmü Eymen,
Hz. Halime, Süveybe ve Hz. Ali’nin annesi Fatıma, peygamberimize çocukluk
döneminde iyiliği dokunan, kendisinin de bir ömür boyu ilgilendiği bahtiyar
kadınlardır. (Mehmet Emin Ay, Peygamberimizin Aile Hayatı, İstanbul 2014.)
Kardeşlere
iyilik
Aile ortamında kişinin muhatap olduğu
diğer yakınları kardeşleridir. Kan bağıyla bağlı olunan kardeşler, birbirleri
için bazen de sınanma aracıdırlar. Kur’an-ı Kerim, Hz. Âdem’in iki oğlu Habil
ve Kabil ile Yusuf’u kuyuya atan kardeşlerinin kıssalarını anlatırken bir
hususa da dikkatimizi çeker: Haset duygusu. Nitekim Habil’i öldüren Kabil’de bu
çekememezlik duygusu hüküm sürmüş ve ona yeryüzünde ilk cinayeti işletmişti. (Maide,
5/27-30; konuyla ilgili hadisler için bkz. Buhari, Cenaiz, 33, Enbiya 1, Diyat,
2.) Yusuf’un kardeşlerine de aynı duygu yön vermiş, ancak son anda onu
öldürmekten vazgeçip kuyuya atmışlardı. Kur’an bu iki “kötü örnek”le, haset
duygusunun kişilikte oluşturduğu tahrip gücüne dikkatimizi çekmektedir. Ama
aynı surenin sonraki ayetlerinde, kavuşup bir araya geldiklerinde babalarının
huzurunda mahcubiyet yaşamasın diye kardeşlerinin kendisini kuyuya
attıklarından hiç bahsetmeyen alicenap/centilmen bir Yusuf örneği de
sunulmaktadır bizlere… Ancak kanaatimizce, “kardeşe iyilik” konusunda en zirve
örnek Hz. Musa (a.s.) olmalıdır. Çünkü “Hiç kimse Musa’nın Harun’a yaptığı
iyiliğin bir benzerini kardeşine yapmış değildir. Zira Hz. Musa, Rabbinden,
kardeşini kendisine vezir kılmasını ve ona da peygamberlik vermesini istedi.
Allah Teala da duasını kabul ederek kardeşini de peygamber yaptı.” (Muhammed
Ali es-Sabuni, Safvetü’t-Tefasir, (çev: S. Gümüş-N. Yılmaz) İstanbul 1995, 4
/24.)
İslam, Müslüman gencin, sadece aynı rahmi
paylaştığı “karındaş”ına değil, akrabalarına da, iman bağı ile bağlanmış olduğu
din kardeşlerine de iyilikte bulunmasını emreder. Hz. Peygamber’in (s.a.s.)
akrabaya ve din kardeşine iyilik konularındaki pek çok hadisi, (Hadislerle
İslâm, IV,189.) Müslüman gençten
bunu istemektedir.
2. Helal kazanç
ve temiz gıda
İslam’ın genç tasavvurunda, ferdin özen göstermesi gereken
hususlardan biri de kazancının helal; rızkının maddi-manevi bakımdan temiz
olmasına dikkat etmektir. Kur’an-ı Kerim, peygamberlerin meslek sahibi
olduklarından söz eder. (Sebe, 34/10-13.) Hadis-i şeriflerde de
“Peygamberlerin kendi elinin emeğiyle geçindiği” (Nevevi, Riyazü’s-Salihin,
terc: M. Y. Kandemir, İ. L.Çakan, R. Küçük, İstanbul 2012, III, 352.)
vurgulanarak helal kazanca dikkat çekilir. Oysa günümüz gençliğinin
düşüncelerine yön veren medya, bugün onlara kısa yoldan zengin olmayı telkin
etmektedir. Artık, alın terini mukaddes kabul eden anlayışın yerine konulmak
istenen, maalesef “para var, huzur var” önermesidir. Ancak yaşanmış örneklerle
müşahede edildiği üzere, “parayla saadet olmaz”
gerçeği hâlâ geçerliliğini korumaktadır. İfade etmeliyiz ki Müslüman genç,
tahsil çağında iken kendisine ödenen burs ve harçlıkların da bir kazanç
olduğunu düşünmelidir. Bu kazancı helal kılmanın yolu da çalışmak ve başarılı
olmaktır.
Kur’an’ın
önemsediği bir husus daha vardır: Temiz Gıda. (Rızkın, Helâl ve Tayyib
olmasını emreden ayet için bkz. Bakara, 2/168.) Ashab-ı Kehf’in uyandıktan
sonra içlerinden birinin şehre gidip yiyecek alması teklif edilirken, yiyecekte
“Ezkâ Taâmen” özelliğini zikretmeleri (Kehf, 18/19.) anlamlıdır.
Günümüzde gıdaların helal ve temiz (tayyib) olması hususunda maalesef pek çok
olumsuz örnekle karşılaşılmaktadır. Oysa yediklerimiz, sadece bedenimiz için
değil; ruhumuz için de gıdadır. Bugün özellikle gençlerin rağbet ettikleri
“fast food” denilen hazır gıdaların ve bazı meşrubatların içindeki şüpheli
katkı maddeleri, günümüz dünyasında gençleri sadece obezite hastası yapmakla
kalmamış, maalesef onların ruhunu da hantal, duyarsız ve merhametsiz hâle
getirmiştir. (Yediğimiz gıdaların ruh ve bedenimiz için ne denli önemli
olduğu hususunda bilgi için bkz.www.helalplatform.com; www.gimdes.com.) Son
sözümüz hem konuyla alakalı hem de her hususta rehber edinebileceğimiz
özellikteki bir hadis-i şerif olsun: “Sana şüphe veren şeyi bırak. Şüphe
vermeyene yönel. (Nevevi, age, III, 481.)