20-24.09.2004 Ankara'da yapılmıştır.III. DİN ŞURASI KARARLARI SONUÇ BİLDİRGESİ
Avrupa Birliği ve Din
1. AB ülkelerinin her birinde devletin din ile ilişkileri farklı
olduğundan Diyanet İşleri Başkanlığı ilgili ülkelerdeki vatandaşlarımıza yönelik
din hizmetlerini yürütürken bu hususu göz önünde bulundurmalı, bu amaçla AB
nezdinde konuyla ilgili gelişmeleri izleyecek ve gerekli temasları sağlayacak
bir büro oluşturmalıdır.
2. AB ülkelerinde din dersleri ile ilgili yasal durum ve
prosedür konusunda o ülkede yaşayan vatandaşlarımız bilgilendirilmeli ve yasalar
çerçevesinde düzenli din eğitimi almaları konusunda kendilerine yardımcı
olunmalıdır. İslâm’da kilise benzeri bir kurumlaşma olmadığından, bu ülkelerde
kurumsal olarak dini temsil edecek cemaat kavramı yorumlanırken, İslam
eğitiminin içeriğini dinin ana kaynaklarına dayalı sağlıklı dini bilginin ve
onun üreticisi olan din bilginlerinin belirlediği ve bunun bir uzmanlık işi
olduğu göz önüne alınmalıdır.
3. Avrupa Birliğinde yaşayan vatandaşlarımızın dini sorunlarının
çözümlenmesinde, kurumsal olarak temsil edilebilen bir din mensubu olmaları
önemlidir. Bu maksatla, DİTİB, ATİB ve benzeri sivil toplum kuruluşlarının,
faaliyette bulundukları ülkelerde resmi makamlarca muhatap kabul edilebilmeleri
için gerekli yapısal değişikliklerin gerçekleştirilmesi teşvik edilmelidir.
4. AB ülkelerinde vatandaşlarımız tarafından özellikle
dini-sosyal hizmet amacıyla kurulan sivil toplum örgütlerinin işbirliği ve uyum
içinde hizmet vermeleri teşvik edilmelidir.
5. Yurtdışındaki vatandaşlarımızın din ile ilgili sorunlarının
çözüme kavuşturulmasında, ilgili ülkenin resmi ve dini organları, diğer İslam
ülkelerinin kuruluşları ve sivil toplum örgütleriyle işbirliği imkânları
aranmalı ve geliştirilmelidir.
6. Diyanet İşleri Başkanlığı, diğer din ve inanç mensuplarıyla
diyalog ve işbirliğine açıktır; ancak kişilerin maddi, manevi ve psikolojik
zaaflarından yararlanarak onlara başka bir din, mezhep veya inancın empoze
edilmesi yönündeki faaliyetleri tasvip etmez.
7. Yurtdışında yaşayan vatandaş ve soydaşlarımızın, bulundukları
toplumlara özgün kimlikleriyle uyum sağlayabilmeleri için onlara yönelik bir
eğitim ve kültür politikasının ivedilikle geliştirilmesi, uygulanması ve takibi
amacıyla daimi bir komisyon oluşturulmalıdır. Bu komisyonda, özellikle
Dışişleri, Milli Eğitim, Kültür ve Turizm, Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlıkları, Yüksek Öğretim Kurulu ve Diyanet İşleri Başkanlığı temsilcileri
ile İlahiyat ve Eğitim Fakültelerinden konu ile ilgili uzmanlar yer almalıdır.
8. Diyanet İşleri Başkanlığının, Avrupa Birliği sürecinde ortaya
çıkan gelişmeler doğrultusunda yükümlülüklerini yerine getirebilecek şekilde
yapısal gelişimi için çalışmalar yapılmalıdır.
Din Hizmetleri
9. Yurtdışı din hizmetlerinin uyumlu yürütülmesi ve
verimliliğinin artırılması için önce ülkeler bazında ihtiyaçlar belirlenmeli,
daha sonra bunların özel olarak ele alınıp çözüme kavuşturulmasını sağlamak
üzere, belli zaman aralıklarıyla düzenli toplantılar yapılmalıdır.
10. Diyanet İşleri Başkanlığı’nca veya Türkiye Diyanet Vakfı
tarafından yurtdışı din hizmetleri konusunda bilgi üretecek, üretilen bilginin
akışını sağlayacak, İslam Dininin doğru tanıtımını yapacak, Avrupa’da yaşayan
Müslümanların dini, kültürel ve sosyal sorunlarını araştırıp çözümler üretecek,
bunların yanında ihtiyaç duyulan alan araştırmalarını gerçekleştirecek bir
araştırma merkezi kurulmalı ve bu merkezin ilahiyat fakülteleri ile koordineli
çalışması sağlanmalıdır.
11. Yurtdışında gelişen yeni şartlar ve artan din hizmeti
ihtiyacını karşılamak üzere din görevlisi kontenjanları artırılmalı, her
konsolosluk bölgesinde oranın dilini bilen ve o ülke hakkında yeterli bilgisi
olan bir rehber din görevlisi istihdam edilmelidir.
12. Yurt dışında yaşayan kadın vatandaşlarımızın ihtiyacı da
dikkate alınarak, onlara din hizmeti sunmak, rehberlik yapmak ve sosyal
etkinliklere daha fazla katılımlarını sağlamak amacıyla kadın din görevlilerinin
sayısı arttırılmalı, kadınların karşılaştıkları dinî problemlerin çözümünde
kadın perspektifinin daha etkin kılınması için gerekli düzenlemeler
yapılmalıdır. Ayrıca kadınların her türlü ibadet ve dini aktiviteye katılmaları
teşvik edilmeli ve bu amaçla gerekli ortamlar hazırlanmalıdır.
13. Yurtdışı din görevlilerinin sosyal haklarının
iyileştirilmesi, kendilerinin ve ailelerinin sağlık sigortalarının yaptırılması
ve oturma izinlerinin diğer devlet memurlarına uygulanan yöntemle alınması
sağlanmalıdır.
14. Dini bayramların kutlanmasında birliği sağlamak ve ibadet
vakitlerinin tam olarak oluşmadığı bölgelerdeki uygulamayı tespit etmek üzere,
uluslararası bir toplantı düzenlenmelidir.
15. Yurtdışındaki vatandaşlarımızın dini bayramları topluca
idrak edebilmelerinin sağlanması için, bayram günlerinin tatil sayılması
konusunda gerekli girişimlerde bulunulmalıdır.
16. Yurt dışı din hizmetleri, her kademede öz denetime tabi
tutulmalıdır.
Din Eğitimi ve Öğretimi
17. Türkiye din eğitim ve öğretimi konusunda önemli tecrübeye
sahiptir. Bu tecrübenin dış ülkelerle paylaşımını geliştirecek ve destekleyecek
tedbirler alınmalıdır.
18. Bireyin hak, sorumluluk ve beklentilerine günümüzde her
zamankinden daha çok vurgu yapılmaktadır. Avrupa Birliği müktesebatının düşünce,
vicdan ve din hürriyetini garanti altına alan lafız ve ruhu, Müslüman
çocukların, kendi dinlerini öğrenme hakkını öngörmektedir. Dolayısıyla
vatandaşlarımızın, İslam din dersleri konusunda okul ve ilgili kurumlar nezdinde
duyarlı olmaları sağlanmalı, sahip oldukları yasal haklar konusunda
bilgilendirilmelidir.
19. Dış ülkelerde din eğitimi konusundaki yasal düzenlemelerin
farklılık göstermesi sebebiyle İslam dersi her ülke ve eyalette ayrı ele
alınarak, mevcut imkânlar ve sorunlar bilimsel düzeyde irdelenmeli ve çözüm
önerileri geliştirilmelidir.
20. Yurtdışında görevlendirilecek personel, temel yeterlikleri
belirlenerek, gerek bilgi donanımı, gerekse muhataplarının akıl ve gönlüne hitap
edebilme açısından kendilerini daha nitelikli hale getirecek, görev yapacakları
ülkenin dilini öğrenip kültürünü ve hukuk yapısını tanıyacak düzeyde bir eğitime
tabi tutulmalıdır. Bunun için mevcut eğitim merkezlerinden yararlanılmasının
yanında, özel bir eğitim merkezi kurularak hizmet içi eğitim programları,
kurslar ve seminerler düzenlenmeli, ayrıca geliştirilen uzaktan eğitim projeleri
gibi yollarla, görevlilerin eğitim düzeylerinin yükseltilmesi sağlanmalıdır.
21. Öğretim etkinliklerinin, hayatla ilişkilendirilmesine özen
gösterilmelidir. Çocuk en temel kazanımlarını ailede edindiğinden, yurt
dışındaki ailelerin eğitimine yönelik çalışmalar yapılmalıdır.
22. Eğitimde bütüncül yaklaşıma uygun olarak; din derslerinde,
zihinsel, duygusal ve bedensel yetenekler harekete geçirilmelidir. Aklın ve
bilimin ışığında, çocuğun duygusal gelişimini dikkate alan bir program
uygulanmalı ve ibadet ortamları ile tanışması sağlanmalıdır.
23. Ayrılıkları değil, birliktelikleri önceleyen bir İslam Dersi
modeli desteklenmelidir. Bu ders Kur’an ve Sünnet merkezli, tüm dini anlayış ve
yaşayışlara duyarlı, bireyi ve toplum hayatını dikkate alan, bilimsel yaklaşımı
benimseyen, disiplinler arası çalışmalarla desteklenen bir niteliğe sahip
olmalıdır.
24. Yurt dışındaki İslam din derslerinin dili ile ilgili tercih,
duygusal ve politik değil, bilimsel bir zeminde ele alınmalıdır. Cami merkezli
din eğitiminde, Türkçe’nin kullanılmasına özen gösterilmelidir. Okul ortamında
yapılan eğitimde ise, tamamen Türk çocuklarının katıldığı din derslerinin,
mümkün olduğu ölçüde, Türkçe olmasına gayret edilmelidir. Eğitim dili Türkçe
olmadığı takdirde İslamî kavramların tam olarak aktarılabilmesi için gerekli
tedbirler alınmalıdır.
25. Yurt dışındaki okullarda program dışı verilen Türkçe ve Türk
kültürü dersleri içinde İslam dersine mutlaka yer verilmeli, bu ders için uygun
bir öğretim programı hazırlanmalıdır.
26. Yurtdışındaki din hizmetleri için yetişmiş elemanlara acil
ihtiyaç duyulduğu bilinmektedir. Yurt içindeki ihtiyaç da dikkate alındığında
mevcut ilahiyat fakültelerimizin imkânları geliştirilmeli, fakültelerde yurt içi
ve dışı için din dersi öğretmeni ve din hizmetleri personeli yetiştirmeye
yönelik lisans ve yüksek lisans düzeyinde programlar açılmalıdır. Bu çerçevede
yurt dışında orta öğrenimini tamamlamış Türk gençleri için İlahiyat
Fakültelerinde kontenjanlar ayrılması ve buralardan mezun olanların yurtdışında
istihdamı için gerekli girişimlerde bulunulmalıdır.
Dinî Yayınlar
27. Yurt dışına yönelik televizyon programlarının süresi ve
sayısı artırılmalı, ayrıca kültür kazandırıcı yayınlara da ağırlık verilmelidir.
28. Diyanet İşleri Başkanlığı yurt dışı temsilciliklerinin,
mahallinde dini ve kültürel yayınlar yapması teşvik edilmeli, Başkanlığın
tecrübe birikimi ile ilahiyat alanındaki akademik bilgi birikiminin yurt dışı
entelektüel çevrelerine sunulması için çalışmalar yapılmalıdır. Ayrıca Diyanet
İşleri Başkanlığı’nın görev alanı ile ilgili olarak yurt dışında yapılan
bilimsel çalışmalar, gönderilen rapor ve dokümanlar araştırmacıların
istifadesine sunulmalıdır.
29. Başta Kur’an-ı Kerim olmak üzere, muhtelif dini kitapların
batı dillerine çevrilmesi, çeşitli dillerde yazılı ve görsel yayın, interaktif
CD, VCD, DVD, bilgisayar programları ve çocuklara yönelik bilgisayar oyunlarının
hazırlanması için bir merkez kurulmalıdır.
30. Batı toplumu içinde Müslümanların muhatap olduğu hukukçu,
tabip, güvenlik görevlisi, öğretmen gibi kesimlerin İslam ve Müslümanlar
hakkında bilgilendirilmesi için gerekli yayın ve faaliyetler
gerçekleştirilmelidir.
31. Diyanet İşleri Başkanlığı, İslâm ve Türk tarihi ile
kurumları hakkında kitleleri doğru bilgilendirmek amacıyla kısa-uzun metrajlı
filmler, çizgi filmleri, edebi yapıtlar, dini musiki ve diğer sanat eserlerinin
hazırlanması hususunda, çalışmalar yapmalıdır. Bu çerçevede edebiyat, sanat ve
müzik çevreleriyle işbirliği yolları aranmalıdır.
32. Vatandaşlarımızın manevi ihtiyaçlarının karşılanmasında
Ahmet Yesevi, Mevlana Celaleddin-i Rumi, Hacı Bektaş-ı Veli ve Yunus Emre gibi
örnek şahsiyetlerin dini ve ahlaki rehberliklerinden yararlanılmalı ve bu
alandaki klasik birikimin insanlarımıza kazandırılması için gerekli çalışmalar
yapılmalıdır.
Sosyal ve Kültürel Hizmetler
33. Yurtdışındaki vatandaşlarımızın, yerel imkanlardan daha
etkin yararlanmalarını sağlamak amacıyla, eğitim, sağlık ve bakım ihtiyaçlarını
karşılamak üzere, ana okulu, kreş, huzur evi, özürlülere yönelik rehabilitasyon
merkezleri gibi kurumlar ve bu hizmetlere yönelik danışma birimleri
oluşturulmasına öncülük edilmelidir.
34. Yurtdışı temsilcilikleri, evliliğin teşviki ve aile içinde
yaşanan problemlerin çözümü için, sivil toplum kuruluşlarınca, aile hayatı ile
ilgili eğitim ve rehberlik kursları düzenlenmesine önderlik etmeli, bu çerçevede
aile danışma birimleri kurulmalıdır.
35. Diyanet İşleri Başkanlığınca yurtdışındaki vatandaşlarımız
ile Türkiye ve İslâm dini hakkında bilgi almak isteyenlere yönelik inanç turizmi
benzeri programlar düzenlenmeli, turizm rehberlerinin bu konuda eğitilmesi için
teşebbüslerde bulunulmalıdır.
36. Dini, kültürel, sosyal ve benzeri ihtiyaçları karşılayacak,
cami merkezli fiziksel ortamlar oluşturulmalı, bu konuda gerekli mimari ve
estetik özen gösterilmelidir.
37. Yurtdışında ibadetlerin, özellikle Cuma ve bayram
namazlarının edasında ve mezarlık temininde karşılaşılan sorunların
giderilebilmesi için gerekli girişimlerde bulunulmalıdır.